donderdag 19 augustus 2010

Zeepjes maken

Tijdens mijn stage in de 3de kleuterklas heb ik samen met de kleuters zeepjes gemaakt. Het was geen klassikale activiteit, maar telkens in groepjes van 6 kleuters.

De tafel was bedekt met plastiek. Mijn materiaal stond al op voorhand klaar in het midden van de tafel en op elke stoel lag er een schort klaar. Nadat de kleuters een schort hadden aangedaan begonnen we met het bespreken van het materiaal op de tafel. Op de tafel stonden er zeepvlokken, verschillende soorten vloeibare zeep ( met verschillende kleuren en geuren), 7 kommen, verschillende vormpjes, plankjes (om de zeepjes op te laten drogen), een soeplepel en deegrollen. Ik liet de kleuters zoveel mogelijk zelf verwoorden wat ze zagen. Ook de vele verschillende vormpjes werden besproken. Aan de vloeibare zeep en aan de zeepvlokken liet ik de kleuters ook ruiken.

Na de bespreking van het materiaal heb ik elke kleuter een kom gegeven. Ook ik had een kom. Daarna ben ik rondgegaan met de zak zeepvlokken zodat elke kleuter 3 volle soeplepels kon scheppen uit de zak. Daarna was het tijd om de kleur en de geur van hun zeep te kiezen. Alle kleuters hadden al eens kunnen ruiken aan de verschillende soorten vloeibare zeep en nu was het tijd om één te kiezen. Er werden 2 soeplepels van de gekozen vloeibare zeep bij de zeepvlokken gedaan.

Als iedere kleuter vloeibare zeep bij de zeepvlokken had gedaan mochten ze beginnen met het echte werk. Alle kleuters moesten in hun eigen kom kneden zodat de vloeibare zeep en de zeepvlokken één geheel werden. Dit was voor de meeste kleuters een hele leuke opdracht. Ik liet de kleuters experimenteren met het materiaal. De ene maakte er bolletjes van, de andere een slangetje, … Nadat de kleuters geëxperimenteerd hadden moesten ze allemaal een grote bol maken van het materiaal en deze op de tafel leggen. Met de deegrollen mochten de kleuters een platte schijf van hun bol maken. Daarna mochten ze allemaal een vormpje kiezen en deze in de platte schijf drukken. De zeepjes hadden nu al een vorm maar waren nog niet hard. Daarom werden ze op een plankje gelegd door mij om te kunnen drogen. Bij elke zeepje heb ik een symbooltje gelegd zodat je duidelijk kon zien van wie welk zeepje was. Als er nog materiaal over was mochten de kleuters er kleine balletjes mee draaien. Al de balletjes werden op één grote plank gelegd om te drogen maar daar stond er geen symbool meer bij.

Wanneer alle zeepjes droog waren kreeg elke kleuter zijn eigen doosje om zijn zeepje in te leggen. De zeepballetjes werden ook verdeeld over al de kleuters.

2 opmerkingen:

  1. Hoi. Waar heb je de zeepvlokken gekocht? En wat voor vormpjes had je gebruikt (uitdrukvormpjes of kleivormpjes?). Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoeveel zeepjes kan je met 1kg zeepvlokken maken?
    bedankt

    BeantwoordenVerwijderen