woensdag 18 augustus 2010

Gedicht

Tijdens mijn stage in mei was mijn thema “Gewoon Fien”. “Gewoon Fien” is een boek dat deels over hoeden gaat. Terwijl ik aan het zoeken was op het internet om ideeën op te
doen voor mijn stage kwam ik een heel leuk versje tegen:

Op het hoofd van mevrouw Jet
Stond een leuke gele hoed
En de knappe paarse pet
Hoorde toe aan meneer Sproet
Ze botsten tegen mekaar,
Zegden pardon, sorry
en zwaaidennog eens naar elkaar
“Dag mevrouw Jet met de paarse pet!”
“Dag meneer sproet met de gele hoed!”

Het versje paste perfect in mijn thema dus heb ik het gebruikt op stage. Om het versje op een leuke manier aan te leren aan de kleuters had ik 2 poppen, een paarse pet en een gele hoed meegebracht. De ene pop was mevrouw Jet en de andere meneer Sproet. Eerst stelde ik de poppen aan de kleuters voor. Daarna vertelde ik het versje terwijl ik met de
poppen mee aan het bewegen was. Op die manier werd het versje uitgebeeld en konden de kleuters dus het versje visueel waarnemen. Dat vonden zij heel leuk! Nadat ik het versje
voor de 2de keer had uitgebeeld mocht er eens een kleuter bij mij komen. De kleuters kijken wel graag naar wat ik doe maar zelf iets doen vinden ze nog veel leuker. Op een trager tempo vertelde ik het versje terwijl de kleuter die bij mij stond met de poppen mocht bewegen. allemaal waren ze heel enthousiast. Ze wilden één voor één dolgraag naar voor komen. De andere kleuters probeerden waar mogelijk het versje met mij op te zeggen. De kleuters leerden het versje ook heel snel en vertelden spontaan met me mee.

Wanneer de kleuters het verjes goed kenden maakte ik het voor hen wat moeilijker. Ik had voor de helft van de klas een hoed mee en voor de andere helft een pet. Ik deelde willekeurig de hoeden uit en daarna zorgde ik ervoor dat er steeds een kleuter met een hoed bij een kleuter met een pet stond. De opdracht van de kleuters was om met de hele klas samen het verje te zeggen terwijl ze ook de juiste bewegingen erbij deden. Nu moesten ze aan twee dingen denken op hetzelfde moment. Ook dat vonden de kleuters heel leuk. Later als de kleuters in de deelgroepen aan het spelen waren, zag ik dat ze in de poppenhoek het versje opnieuw probeerden met de hoeden uit de poppenhoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten