donderdag 19 augustus 2010

Plantenboekje voor een waarneming

Tijdens een waarneming wil je de kleuters zoveel mogelijk bijleren over een bepaald onderwerp. Toen ik wist dat ik een waarneming ging geven rond planten heb ik een boekje gemaakt rond de planten die ik wou bespreken met de kleuters. Het boekje is iets extra bij de waarneming en is zeker niet het enige materiaal. Bij een waarneming gebruik je namelijk het best echt materiaal ipv foto’s.

De planten die ik gekozen heb zijn planten die in de omgeving van de kleuters groeien: paardenbloem, brandnetel, madelief, klaver, gras, aardbei, appelboom, perenboom, pruimenboom, paardekastanje, hazelaar en notenboom.
Elke plant heb ik gezocht in de natuur, gedroogd en geplastificeerd in mijn boekje. Naast de gedroogde plant zie je een foto van de plant met een leuke extra tekening. Vb: een aardbijentaart, een chocopot, een ratje die een walnoot eet, een klavertje-vier, …

Tijdens de waarneming kan je ter ondersteuning eens een foto tonen.
Op het einde van de waarneming kan je het boekje gebruiken om de planten te herhalen en te kijken welke planten de kleuters nog kennen en wat ze erover kunnen zeggen.

Het leuke aan zo’n boekje is dat je het in de boekenhoek kan leggen zodat de kleuters er daarna nog zelfstandig in kunnen kijken. Aangezien ze het boekje herkennen zullen ze er rapper in kijken.

Als je een boekje maakt is het heel belangrijk dat je de bronvermelding niet vergeet bij te voegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten