Ik heb verschillende muziekinstrumenten gemaakt. Deze kan ik dan meenemen naar de kleuterklas voor muzikale activiteiten. Alle instrumenten kunnen bespeeld worden door kleuters. Ze zijn niet zo groot, zodat ik ze allemaal in mijn koffer kan steken en gemakkelijk kan meenemen. De instrumenten zijn heel kleurrijk versierd zodat ze de kleuters aanspreken
Voor je kleuters met de instrumenten laat spelen is het natuurlijk van groot belang dat ze heel goed weten hoe het instrument bespeeld wordt. Je kan ze uiteraard ook zelf laten experimenteren met de instrumenten zodat ze zelf kunnen zoeken hoe je er geluid mee kunt maken, maar dan moet je duidelijke afspraken maken rond de veiligheid en rond het kapot maken van instrumenten.
Hieronder vind je enkele voorbeelden:
De trommels zonder stokje.
De kleuter neemt de trommel met zijn ene hand vast met het vlies aan de bovenkant (of zet de trommel tussen zijn benen) en met zijn andere hand slaat hij op de trommel. Er zijn verschillende soorten trommels. Het geluid van de trommel hangt af van de grote en het materiaal van het instrument.
De trommels met stokje.
In de ene hand neemt de kleuter de trommel vast zodat het vlies aan de bovenkant zit (of zet de trommel tussen de benen) en in de andere hand een stokje. Met het stokje slaat de kleuter op het vlies of de bovenkant van de trommel.
De kokofoons.
In elk hand heeft de kleuter een halve kokosnoot vast. Deze 2 helften slaat de kleuter tegen elkaar om geluid te maken.
Schuddoosjes.
Ik heb 12 schuddoosjes (6 gele en 6 roze). In elke roze schuddoos zit een ander materiaal en er is telkens een geel potje met hetzelfde materiaal. Dit zijn de materialen die erin zitten: rijst, piepschuim, geld, steen, zout, noten. Je kan een kleuter willekeurig 2 doosjes geven waar hij dan moet mee schudden om geluid te verkrijgen.
Je kan met de schuddoosjes nog een extra opdracht aan de kleuters geven waarbij ze moeten zoeken welke roze doos er bij een gele doos past.
Ik heb ook nog andere schuddoosjes die helemaal anders klinken doordat de potjes uit een ander materiaal bestaan. De soorten materialen zijn metaal, plastiek en karton. Bij alle soorten schuddoosjes is het belangrijk dat ze goed dicht zijn en niet kunnen open gemaakt worden door de kleuters, want voor hen is het heel verleidelijk om de schuddoosjes open te maken.
Belarmbanden.
Dit instrument kan de kleuter rond zijn arm hangen. Door te bewegen met de arm maakt het instrument geluid.
Ribbelplank.
In de ene hand hou je de plank vast en in je andere hand een stokje. Beweeg heen en weer met het stokje over het instrument om muziek te maken.
Ribbelfles.
In de ene hand hou je de fles vast en in je andere hand een stokje. Beweeg heen en weer met het stokje om muziek te maken.Het systeem is hetzelfde als bij de ribbelplank.
Ritmestokken.
Geef de kleuters in elk hand 1 ritmestok. Als ze deze 2 ritmestokken op elkaar slaan dan maken ze geluid.
Schellenraam.
Schud de stok heen en weer zodat de bierkronen ook heen en weer schuiven over de nagel.
ritselflessen.
Door te schudden met de flessen maken ze geluid. De bedoeling is dan je de fles aan de bovenkant vasthoud.
Schuurinstrument.
In elke hand heb je een deel vast. Wrijf de 2 delen tegen elkaar met de ruwe kant om geluid te maken.
Bel op een stok.
In de ene hand hou je de stok vast. Met je andere hand laat je de bel rinkelen.
Sambaballen.
In elke hand heb je een sambabal vast. Om geluid te maken schud je gewoon heen en weer met de sambaballen.
woensdag 18 augustus 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Hai Tatiana, Wat leuk al die instrumenten. Heb jij misschien ook ergens beschrijvingen hoe je het maakt ?
BeantwoordenVerwijderenGr Jeannette