donderdag 19 augustus 2010

Dierenboekje voor een waarneming.

Tijdens een waarneming wil je de kleuters zoveel mogelijk bijleren over een bepaald onderwerp. Toen ik wist dat ik een waarneming ging geven rond de vogel heb ik er een boekje rond gemaakt. De informatie in mijn boekje gaat niet over een specifieke vogel maar over de vogel in het algemeen. Het boekje is iets extra bij de waarneming en is zeker niet het enige materiaal. Bij een waarneming rond vogels had ik namelijk een vogel mee dat natuurlijk het belangrijkste observatiemateriaal was.

In mijn boekje heb ik verschillende onderdelen. Ik begin met foto’s van de meest voorkomende vogels. Dit zijn vogels die kleuters elke dag kunnen tegen komen in hun dichte omgeving. Het 2de onderdeel zijn de lichaamsdelen van de vogel. Voor dit onderdeel heb ik de vogel steeds vergeleken met de mens. Aan de linker kant zie je hoe het bij de mens is en aan de rechterkant zie je dan hoe het bij een vogel is. Vb: een arm van een mens en een vleugel van een vogel, een been van een mens en een poot van een vogel, … Op deze manier kunnen kleuters zichzelf steeds vergelijken met de vogel en zullen ze alles vlugger begrijpen. Mijn volgend onderdeel is het eten van de vogel. Zaad-en insecteneters met hun eten en roofvogels met hun eten. mijn volgende onderdeel zijn een paar speciale vogels die kleuters toch kennen zoals de eend, struisvogel, pinguïn, … Mijn 5de onderdeel is de voortplanting uitgelegd in 6 foto’s. en mijn laatste onderdeel zijn de vijanden van de vogel.

Een boekje over vogels zal je vlugger kunnen gebruiken tijdens een waarneming dan een boekje over planten, omdat je veel meer soorten planten kan meebrengen naar de klas dan verschillende soorten dieren. Ook kan je veel dichter kijken bij een plant, want een vogel komt heel bang als een mens heel dicht komt kijken. Een vogel kan je ook veel moeilijker aanraken dan een plant. Lichaamsdelen van een vogel die je niet goed kan zien bij de meegebrachte vogel kan je dan tonen in het boek.

Het leuke aan zo’n boekje is dat je het in de boekenhoek kan leggen zodat de kleuters er daarna nog zelfstandig in kunnen kijken. Aangezien ze het boekje herkennen zullen ze er rapper in kijken.

Als je een boekje maakt is het heel belangrijk dat je de bronvermelding niet vergeet bij te voegen.

1 opmerking:

  1. Hej, dat is echt een leuk en interessant idee! Ik ga binnenkort ook een waarneming doen van een vogel. Zie jij het misschien zitten om het jouwe door te mailen? Ik heb namelijk niet meer de tijd om dit te maken. Zo niet, geen probleem dan doe ik het wel zonder :) Groetjes Shana

    BeantwoordenVerwijderen